Privatkunder / 14.06.2011

Devolo dLAN® 500 - snabbaste hemmanätverket via elnätet

Nu lanserar Devolo dLAN® 500, en ny generation högpresterande nätverksadaptrar för powerline, nätverk via elnät, med en överföringshastighet på upp till 500 Mbps. Det är snabbare än fasta hemmanätverk via ethernetkabel. Med dLAN® 500 kan man ansluta datorer, hemelektronik och alla andra apparater med nätverksanslutning. Upp till fyra HDTV kan användas samtidigt.

För första gången är powerline snabbare än ethernet-baserad kabelanslutning. dLAN® 500 är en ny generation av devolos egen, patenterade powerlineteknik. Nya dLAN® 500 är särskilt väl lämpad för högpresterande hemmanätverk som har höghastighetsanslutningar till internet, som VDSL, kabel-och fibernät.

dLAN® 500 är baserad på den internationella IEEE 1901-standarden och därmed helt kompatibel med alla motsvarande standardiserade powerline-produkter. Samtliga av devolos adaptrar inom dLAN® 200-serien är kompatibla med dLAN® 500. Hemmanätverket kan alltså ha såväl dLAN 200- som dLAN 500-adaptrar.

Tack vare Dynamic Power Save-teknik har energiförbrukningen minimeras till mindre än 0,5 watt i standby-läge. dLAN® 500 adaptrar följer EUs standard för energianvändning som ska träda i kraft från 2013.

- Precis som övriga produkter från devolo är det mycket enkelt att installera dLAN® 500. Packa upp den, koppla in den och sätt igång. Ingen dator krävs för installation. Datorer, hemelektronik och alla andra apparater med nätverksanslutning ansluts enkelt till hemmanätverket via eluttagen var som helst i hemmet. För att aktivera128-bitars AES-kryptering trycker man in knappen på adaptern, säger Hans Englesson, försäljningschef Devolo Norden.

Automatisk data prioritering (Quality of Service) garanterar störningsfri videoöverföring och telefonsamtal via internet, även om fler än en person är inne och surfar på internet samtidig

Devolo lanserar två modeller - dLAN® 500 AVmini och dLAN 500 AVplus. AVmini har en extremt kompakt design och AVplus har ett integrerat eluttag med nätfilter och passar särskilt väl där endast finns ett fåtal eluttag. Det går alltså att använda eluttaget även för annat.

Cirkapris inklusive för devolo dLAN® 500 AVmini:Enskild adapter cirka 800 kr. Startpaket med två adaptrar cirka 1 200 kr. Nätverkspaketet med 3 adaptrar cirka 1 795 kr.

Cirkapris inklusive moms för devolo dLAN® 500 AVplus:Enskild adapter cirka 850 kr. Startpaket med två adaptrar cirka 1 600 kr. Nätverkspaketet med 3 adaptrar cirka 1 900 kr.