Privatkunder / 14.06.2017

devolo introducerar smarta hem-lösning

devolo börjar sälja sin nya smarta hemmet-lösning med namnet Home Control på bred front. Den nya serien är baserad på trådlös Z-Wave-teknik och förvandlar vilket hem som helst till ett smart och energisparande hem på nolltid.

Alla Home Control-komponenter kan utökas med ytterligare komponenter när som helst och kombineras med varandra. Systemet kontrolleras med hjälp av Home Controll-appen eller via den webbaserade tjänsten mydevolo.com. Det går att använda mobiltelefonen, surfplattan eller datorn för att göra inställningar var som helst där det finns en internetuppkoppling.

Serien av Home Control-komponenter kräver inte någon djup teknikkunskap utan kan installeras med en enkel gör-det-själv-installation. Tillbehören som krävs för montering ingår. Detta gör det möjligt för alla hem att bli ett smarta hem på några minuter. Och om du byter bostad kan Home Control enkelt avinstalleras och installeras igen på nya bostaden.

Omfattande utbud och samarbeten

Devolo tillhandahåller ett omfattande urval av Home Control-komponenter bestående av 12 olika enheter redan från början där den lilla Home Control-centralenheten är hjärtat i lösningen. Via samarbeten ges redan idag stöd för bland annat Philips Hue, Amazon Alexa och fler tillkommer. Dessutom lanseras fler Home Control-enheter vartefter. Detta gör devolo Home Control till en framtidssäker investering.

Följande komponenter kan användas enskilt eller kombineras ihop: dörr- och fönsterkontakt, rörelsesensor, rökdetektor, vattensensor, sirén, radiatorstyrning, rumstermostat, SmartPlug, scenomkopplare och programmerbar fjärrkontroll.

Styr och övervaka hemmet med hjälp av en app

Den intuitiva appen för smartphones och surfplattor, samt det webbaserade tjänsten Mydevolo.com, gör att hela hemmet kan kontrolleras och övervakas enkelt överallt i världen från distans. Systemet kan konfigureras snabbt och enkelt av en användaren och kräver varken tidigare erfarenhet eller expertkunskap.

Smarta timers och inställningar

Bekvämlighet, säkerhet och energibesparingar går hand i hand med Home Control. Intuitiva "if/then"-regler kan användas för att ansluta och styra individuella Home Control-enheter på nolltid. Det betyder att rörelsesensorn i korridoren kan göra mer än att tända ljuset. Den kan också ge information om objudna gäster via sms, epost eller pushnotiferingar i mobilen om ingen är hemma. Timers automatiserar också vanliga processer, som till exempel att användarens badrum kan värmas upp på morgonen, därefter reglerar radiatorn rumstemperaturen för bästa möjliga energieffektivitet.

Baserad på Z-Wave och dLan Powerline

Devolo använder den trådlösa standarden Z-Wave för att koppla ihop de olika Home Control-enheterna. Z-Wave har utvecklats speciellt för användning i det smarta hemmet och förser användaren med oöverträffad stabilitet. Vidare fungerar även Home Control med dLAN Powerline-tekniken där en dLAN-användare kan använda Powerline för att integrera Home Control var som helst i hemmet på ett enkelt och flexibelt sätt. Problemet med att dra kablar och borra i väggar slipper användaren därmed.

Pris och tillgänglighet

Home Control är tillgängliga nu i butik. De rekommenderade butikspriserna är följande:devolo Home Control Central Unit, 1299 kr devolo Home Control Door/Window Contact, 499 kr devolo Home Control Flood Sensor, 599 kr devolo Home Control Humidity Sensor, 599 krdevolo Home Control Key-Fob Switch, 399 kr devolo Home Control Motion Sensor, 699 kr devolo Home Control Radiator Thermostat, 699 kr devolo Home Control Room Thermostat, 999 kr devolo Home Control Siren, 799 kr devolo Home Control Smart Metering Plug, 499 kr devolo Home Control Smoke Detector, 599 krdevolo Home Control Starter Pack, 2199 krdevolo Home Control Wall Switch, 499 kr