Privatkunder / 13.11.2013

devolo lanserar dLAN® pro 500 Wireless+ - högpresterande Powerline-adapter med Wi-Fi-åtkomst för professionellt bruk

devolo expanderar sin produktlinje dLAN® Professional med en ny kraftfull adapter med inbyggd Wi-Fi. dLAN® pro 500 Wireless+ är perfekt för alla företagsmiljöer som inte har vanliga nätuttag. dLAN® pro-adaptern ansluts till nätverket via en byggnads elledning, och har tre LAN-portar för stationära enheter och en Wi-Fi åtkomstpunkt med MIMO-antennteknik för anslutning av mobila enheter. Med hjälp av ett verktyg till för professionell administration, dLAN® AVpro, kan man fjärrstyrt konfigurera och upprätthålla dLAN® pro 500 Wireless+ för att optimera dess tillämpning.

dLAN® pro 500 Wireless+ förenar dLAN® Powerline med Wi-Fi 802.11n

devolo har utvecklat dLAN® pro 500 Wireless+ för att erbjuda en komplett kommunikationslösning för alla utrymmen där en vanlig nätverksanslutning inte är tillgänglig. Den kompakta väggadaptern ger tre integrerade Fast Ethernet-nätverksanslutningar för datorer, VoIP-telefoner och nätverksskrivare. Mobila enheter som smarttelefoner, surfplattor och bärbara datorer kan enkelt ansluta till Wi-Fi. Den inbyggda Wi-Fi-modulen är baserad på IEEE 802.11n och skickar och tar emot prestanda utmärkt på upp till 300 Mbps med MIMO-antennen som stöder 2,4 GHz och 5 GHz.

Integrerat eluttag och nätfilter

Med sitt inbyggda eluttag kan man utan problem installera adaptern i rum där det finns få vägguttag. Dessutom optimerar ett integrerat nätfilter Powerline-dataöverföring genom att tillförlitligt ta bort störningar i elnätets krets, som kan orsakas av till exempel adaptrar för strömförsörjning .

Professionell Wi-Fi-åtkomstpunkt med avancerad åtkomstkontroll

dLAN® pro 500 Wireless+ är konstruerad för att användas i både kontor och produktionsområden. Dess kompakta adaptrar är perfekta för företags allmänna utrymmen och kan konfigureras snabbt med ett gästnätverk med begränsade åtkomsträttigheter. Flera SSID kan tilldelas till varje åtkomstpunkt, och det är även möjligt att ställa in VLAN med höga åtkomstnivåer. Detta gör det möjligt att skapa ett separat trådlöst nätverk för gäster som inte tillåter åtkomst till intranätet. Dessutom kan enskilda nätverksresurser tilldelas olika användargrupper. Dessa kan separeras fysiskt - till exempel genom att låta en del av logistikavdelningen, som ligger i huvudbyggnaden, få tillgång till samma nätverk som kollegor i ett angränsande förrådsrum. Möjligheten att använda dLAN® pro 500 Wireless+ som en tillförlitlig Wi-Fi-brygga mellan flera byggnader gör den kompakta dLAN® adaptern till en exceptionellt mångsidig lösning för effektiva företagsnätverk.

Avancerad konfiguration och enkel fjärrstyrning

dLAN® pro 500 Wireless+ kan konfigureras och underhållas med verktyget dLAN® AVpro. Detta högpresterande verktyg är ett värdefullt stöd för administratörer för konfigurering och underhåll av Powerline-nätverket. Med verktyget kan man inte endast styra dLAN® Professional-installationer effektivt, man kan också anpassa det till specifika situationer. Med ett knapptryck kan man till exempel enkelt aktivera adapterfunktioner som energisparläget och lysdioden. Administratören behöver då inte ens vara i samma byggnad. Fjärrkontrollen medger åtkomst överallt där en internetanslutning är tillgänglig. På så vis kan det företag som ansvarar för installationen av nätverket utföra alla administrativa uppgifter på distans.

devolo dLAN® pro 500 Wireless+ finns tillgängligt i butik idag. Startkittet innehåller ett professionellt strömlinjenätverk och kostar från 1,479 SEK. Enstaka adaptrar för att utvidga en befintligt dLAN® Professional installation kostar från 1,129 SEK.

Det professionella Powerline-nätverket för affärssystem

devolo har utvecklat dLAN® Professional för Powerlineanvändning i företagsmiljö. Ett nytt nätverk kan upprättas eller förlängas på ett kostnadseffektivt sätt, genom att utnyttja de flexibla anslutningar som finns i en byggnads befintliga elledningar. Utöver det erbjuder dLAN® Professional trygg och stabil dataöverföring. En 128-bit AES-kryptering säkrar all information från obehörig åtkomst, och krypteringsmetoder med WPA2-för företag ger det bästa Wi-Fi skydd som finns. Dessutom garanterar en funktion kallad "Quality of Service" automatisk dataprioritering för oavbrutna realtidstjänster.