Privatkunder / 14.11.2014

devolo lanserar ny kraftfull WiFi-adapter för elnätet

Nu lanseras nya dLAN® 1200+ WiFi ac, som kan ge upp till 1,2 Gbps. Tekniken kombinerar det snabbaste trådlösa nätverket med det mest kraftfulla hemmanätverket över elnätet. devolos dLan 1200+-modeller möjliggör en perfekt anslutning för alla mobila och stationära enheter i hemmet, oavsett i vilket rum de är placerade.

Med dLan 1200+ WiFi ac kan användaren skapa ett eget trådlöst nätverk eller komplettera ett redan existerande. Det finns en stor efterfrågan på att kunna utöka befintliga trådlösa nätverk, vilket devolo nu möjliggör på ett enkelt sätt. Med bara en knapptryckning kan WPS Clone-funktionen startas så att dLan 1200+ WiFi ac kan ta över data från det existerande trådlösa nätverket. Detta betyder att en fullt fungerande hotspot kan sättas upp på nolltid i varje eluttag i hemmet, så att man kan surfa trådlöst med lika bra mottagning i källaren som på vinden.

Adaptern har en överföring över WiFi på både 2,4 och 5 GHz-frekvenserna samtidigt, vilket ger en total datahastighet på 1,2 Gbps. Tekniken utnyttjar alla tre kablarna i strömförsörjningen samtidigt för att uppnå dessa höga dataöverföringshastigheter.

Flera säkerhetsfunktioner

dLAN® 1200+ WiFi har en rad viktiga säkerhetsfunktioner. Med WPA2-krypteringen och MAC-filtertabeller kan det trådlösa nätverket begränsas, så att bara de egna mobila enheterna kan använda anslutningen. Det trådlösa nätverket kan även slås på och av med en timer eller genom en enkel knapptryckning. Med hjälp av en webbläsare eller app, för iOS eller Android, går det också lätt att sätta upp gästnätverk för tillfälliga användare.

dLAN® 1200+ WiFi ac har två Gigabit LAN-portar som möjliggör en snabb anslutning för stationära datorer, hemmaservrar, smart-TV och spelkonsoler. Detta innebär att två nätverkskompatibla enheter kan anslutas direkt till adaptern, samtidigt som eluttagen fortfarande finns tillgängliga.

Tillgänglighet och pris

devolo dLAN® 1200+ WiFi ac är kompatibel med dLAN® 200-, dLAN® 500-, och dLAN® 650-modellerna och alla Powerline-adaptrar som är kompatibla med standarden HomePlug AV(2). dLAN® 1200+ WiFi ac kommer att finnas tillgänglig i butik nu i november 2014. Startpaketet kostar 1 749 SEK medan bara adaptern kostar 1 199 SEK.