Privatkunder / 17.07.2014

devolo lanserar ny Powerlineadapter med extra lång räckvidd - dLAN® 550+ duo

Med dLAN®-adaptern 550+ duo tar devolo sin prisade range+teknik i 500 Mbps-klassen till nästa nivå. Liksom devolos övriga Powerline-adaptrar använder den nya adaptern husets elledning för datakommunikation, vilket ger den trådlösa internetuppkopplingen högre prestanda och längre räckvidd. dLAN®-adaptern har dessutom två LAN-portar och ett integrerat eluttag. Datorer, internetuppkopplad konsumentelektronik och teknik för smarta hem kopplas enkelt till adaptern, utan att man behöver offra något av rummets eluttag.

Enkel och snabb internetuppkoppling i alla rum

Med dLAN® Powerline får man snabbt uppkoppling i alla rum och installationen är extremt enkel. dLAN® 550+ omvandlar husets alla eluttag till en enda stor nätverkskabel, vilket gör att man inte behöver oroa sig för svaga WiFi-signaler, då allt går via elnätet. Uppkopplingen är idealisk för den nya generationen av bredbandsuppkopplingar, IPTV-sändningar och Voice over IP.

Enkel installation utan dator

Man behöver inte vara tekniskt kunnig för att installera en dLAN®-Powerline-adapter - och man behöver heller ingen dator. Genom att koppla den första adaptern till routern, och sen koppla in de ytterligare adaptrarna i vägguttagen i de rum där man behöver uppkoppling, skapas enkelt ett nätverk. Efter att man satt in adaptrarna i vägguttagen sätts den snabba, stabila och säkra uppkopplingen enkelt igång med endast ett knapptryck. Adaptrarna är också säkert krypterade, vilket ger ett pålitligt skydd mot otillåten tillgång till hemnätverket.

devolo range+teknik för högre prestanda och större räckvidd

devolo har utrustat dLAN® 550 duo+ med sin unika range+teknik. Medan tidigare Powerlineadaptrar överförde data endast via fas- och neutralledaren, utnyttjar Range+tekniken också jordkabeln för datakommunikation. devolo har patenterat en kopplingsmetod som dessutom ökar uppkopplingens prestanda: såväl överföringskapaciteten som räckvidden ökar markant. Resultatet blir en pålitlig och stark trådlös internetuppkoppling i hemmets alla rum.

dLAN® 550 duo+ med två LAN-portar och integrerat eluttag

dLAN® 550 duo+ är utrustad med två LAN-portar, som gör det möjligt för två internetuppkopplade enheter att kopplas direkt till adaptern, utan att behöva använda en switch. Det integrerade eluttaget gör att man inte behöver offra något av eluttagen i rummet till adaptern. Den har dessutom ett störningsfilter som optimerar dataöverföringen ytterligare, plus att den är barnsäkrad.

dLAN® 550 duo+ finns i svenska butiker från och med augusti 2014. Adaptern finns att köpa både individuellt och som ett startpaket med två adaptrar. Startpaketet kostar 749 SEK och enstaka adaptrar, till för att utöka Powerlinenätverket ytterligare, finns tillgängliga för 419 SEK/styck.