Företag / 19.02.2014

devolo slår nytt Powerlinerekord med över 20 miljoner dLAN®-adaptrar

devolo har nu nått en ny milsten i företagets historia - de har skeppat över 20 miljoner Powerline-produkter, vilket bekräftar devolos marknadsledarskap inom detta produktsegment. Ett ständigt växande antal användare över hela Europa använder sig av devolos dLAN®-adaptrar för att bygga sina hemnätverk med trådlöst internet. dLAN® Powerline förser enkelt datorer, digital konsumentelektronik, teknik för smarta hem och mobila enheter såsom smarta telefoner, surfplattor och bärbara datorer med snabb och säker internetuppkoppling.

En framgångssaga: "Skapad i Tyskland"

Ända sedan företaget grundades har devolo AG tagit vara på sin tyska ingenjörskonst. Över 70 utvecklare arbetar på företagets huvudkontor i tyska Aachen med att skapa Powerline-lösningar för såväl privat- som företagsanvändning - lösningar som konstant utvecklas gällande såväl prestanda som effektivitet. Detta gör devolos team till det största utvecklingsteamet för Powerlinelösningar i världen. Alla nya adaptermodeller testas utförligt i företagets egna testcenter innan de skickas till tillverkning. Produkternas långa garantiperiod på tre år markerar också devolos höga krav på kvalitet och service.
Som marknadsledare sen 2003 är vi stolta över vårt kraftfulla bidrag inom Powerlineprodukter på den europeiska marknaden, säger Heiko Harbers, VD på devolo AG. Detta rekord av 20 miljoner skeppade dLAN®-adaptrar är en ny milsten i vårt företags historia - detta endast 10 år efter att den allra första powelineprodukten från devolo skeppades.

Patenterad teknik för högre prestanda och effektivitet

devolo introducerade de första dLAN®-adaptrarna år 2003. Det som började som en innovativ lösning på hur man förlänger ett hushålls internetuppkoppling, har utvecklats till att bli grunden till många hushålls hemnätverk. Enligt färsk statistik från devolo äger varannan användare av devolos dLAN® Powerline i Tyskland tre eller fler adaptrar. Med sin adapter dLAN® 650 erbjuder devolo nu Powerlineadaptrar med högst prestanda på marknaden. Detta tack vare devolos så kallade range+teknik, som gör det möjligt för data från Powelineadaptern att skickas genom alla tre fysiska elkablar i ett elnäts strömkrets. För att kunna göra detta har devolo utvecklat en hårdvarudesign (som inväntar patentmärkning) med en kopplingsanordning som är den enda i sitt slag och som är installerad exklusivt i de nya dLAN® 650-adaptrarna.

dLAN® möter WiFi för ett heltäckande hemnätverk

Med avstamp i sina Powerlinebaserade WiFi-produkter har devolo utvecklat sin dLAN® Powerline-lösning till att bli ett komplett hemnätverk, där även trådlösa enheter som smarta telefoner, surfplattor och bärbara datorer får tillgång till en snabb, stabil och säker uppkoppling. Den ursprungliga utvecklingen av denna framgångsrika produkt byggde på resultaten av en omfattande marknadsanalys. En undersökning som undersökningsföretaget Gfk gjorde på uppdrag av devolo AG, visade att över 41 procent av tyska Wi-Fi-användare hade antingen dålig eller ingen internetåtkomst via Wi-Fi i vissa rum i sitt hushåll. devolos WiFi Move-teknik och användning av ett antal kompakta dLAN® 500 WiFi-accesspunkter löser problemet, då detäntligen är möjligt att få trådlös uppkoppling i alla rum i hela byggnaden.

dLAN® Powerline, det enkla hemnätverket via hushållets elledningar

dLAN® Powerline från devolo använder hushållets elledningar som en enda lång nätverkskabel. Varje eluttag blir med hjälp av en dLAN®-adapter en åtkomstpunkt i nätverket. Datorer, digital konsumentelektronik och teknik för smarta hem kan enkelt kopplas ihop samt kopplas till internet på ett enkelt sätt. Höga överföringshastigheter, säker kryptering, och enkel installation gör dLAN® Powerline till det bästa hemnätverket på marknaden.