Företagskunder / 26.08.2011

Nätverk via elnätet: Devolo lanserar marknadens första powerline-adapter med DIN-skena

Devolos senaste innovation är dLAN® 200 AVpro DINrail, en nätverksadapter för powerline (nätverk via elnätet) med DIN-skena. Adaptern kan enkelt kopplas in direkt i proppskåpet på alla tre faser och ger därmed internetuppkoppling i hela huset via alla eluttag. Den passar för såväl bostäder som kontor.

Genom att ansluta dLAN® 200 AVpro DINrail direkt till alla tre faser och ansluta inkommande internetuppkoppling blir elnätet ett internt bredbandsnät. Alla husets eluttag fungerar som anslutningspunkter för nätverket med en överföringshastighet upp till 200 megabit per sekund upp till 300 meter. Inga nya separata nätverkskablar behövs. Det är bara att plugga in nätverksadaptrar i valfria eluttag och ansluta dator, IPTV och andra nätverkskompatibla produkter, likväl som morgondagens "intelligenta" kylskåp.

Inom hotell-och restaurangbranschen kan dLAN® 200 AVpro DINrail användas som ett kommunikationsnav eller sub-distributionssystem för master-slave-eller peer-to-peer-nätverk. Och i byggnader där det av olika skäl är svårt eller väldigt dyrt att bygga ut det interna nätverket, är Devolos adapter en kostnadseffektiv lösning. Adaptern kan även användas som en powerline-repeater, till exempel för att kringgå elmätaren. Den som löpande vill få tillgång till information om energiförbrukning, kan ansluta smarta mätsystem via dLAN® 200 AVpro DINrail.

- Det här är den första powerlinelösningen som kan monteras direkt på elnätets alla tre faser i det centrala elskåpet. Det ger ett kraftfullt nätverk som passar perfekt för både det smarta hemmet och kontoret, säger Hans Englesson, försäljningschef Devolo Norden

dLAN® 200 AVpro DINrail är certifierad enligt överspänningskategori III och är därmed lämplig för bostäder och kommersiellt bruk. AES-kryptering garanterar säker överföring. Installation ska göras av elektriker. dLAN 200 AVpro DINrail finns tillgänglig från augusti 2011.