Företag / 29.04.2014

Svenskar önskar bättre trådlös täckning i sina hem - WLAN-jouren hjälper internetanvändare lösa problem med det trådlösa nätverket hemma

Svaga WLAN-signaler fortsätter att vara ett problem i Sverige. En ny undersökning av YouGov, på uppdrag av devolo, visar att nära hälften (42 procent) av svenskarna med trådlöst bredband önskar bättre täckning i vissa rum i sitt hem. Förra året genomförde devolo en omfattande kampanj för att utbilda allmänheten om hur stort problem svag WLAN-täckning egentligen är, samtidigt som de ville belysa bakgrunden till problemet, orsaker och behandlingsalternativ. Nu tar det tyska företaget det ett steg längre och lanserar världens första nätbaserade WLAN-jour.

Drabbade användare kan på www.wlan-jouren.se få gratis hjälp och stöd i att förbättra sin WLAN-anslutning, genom exempelvis en detaljerad ordbok för svåra WLAN-begrepp och lätta tips om hur man får ett friskare trådlöst hemnätverk. I WLAN-jouren gör man en enkel koll av användarnas WLAN-hälsa, för att sedan diagnostisera och medicinera sjuka WLAN-nätverk till bättre hälsa.

Svagt WLAN är fortfarande ett vanligt problem bland svenskar

Svagt och långsamt WLAN har varit ett problem i åratal och användare drabbas fortfarande av det. En ny undersökning av YouGov, på uppdrag av devolo, visar att hela 42 procent av svenskarna med trådlöst bredband önskar att de hade bättre täckning i vissa rum i hemmet. Så många som 47 procent av svenskarna tycker dessutom att installationen av trådlöst internet i hemmet borde vara enklare och snabbare.

Första WLAN-jouren på nätet

Med det nya initiativet WLAN-jouren vill devolo mer än någonsin utrota problemet med svag WLAN-täckning i internetanvändares hem. Initiativet är globalt och ska erbjuda användare gratis diagnostisering och rådgivning på nätet. På www.wlan-jouren.se erbjuder devolo en rad lösningar och en e-ordbok som förklarar de tekniska begreppen. WLAN-jouren är öppen dygnet runt sju dagar i veckan. Diagnostisering görs även under helgerna för akuta ärenden.

WLAN-jourens diagnostisering spelar en viktig roll

WLAN-jouren gör en grundlig undersökning av användarnas symptom och uppkopplingsproblem, och ställer sedan en diagnos. Användarens bostadsområde, de trådlösa terminalerna som används, och de generella surfmönstren undersöks och sedan ordineras patienten ett recept som kan delas med den lokala återförsäljaren av uppkopplingslösningar. De mest akuta fallen av svagt WLAN behandlas direkt.

Förstå svag WLAN-anslutning

WLAN-jouren förklarar också orsakerna bakom ett svagt WLAN. En orsak kan till exempel vara att användare endast använder en WLAN-åtkomstpunkt (vanligtvis en DSL-router). Smarta telefoner, surfplattor och bärbara datorer har perfekt täckning endast nära en router, bara några meter ifrån routern börjar de första symptomen bli märkbara. En sådan situation kan åtgärdas genom att man till exempel flyttar routern högre upp.

Det perfekta WLAN-hemnätverket med devolo WiFi Move-teknik

Vid en långvarigt svag WLAN-anslutning är dock rätt medicinering avgörande: dLAN® 500 WiFi är en liten åtkomstpunkt som ger ett snabbt Wi-Fi hemnätverk. Tack vare sin storlek kan lösningen användas överallt - i såväl stora lägenheter som flervåningshus. dLAN® 500 WiFi-enheterna är utvecklade för att erbjuda den bästa trådlösa täckningen i alla rum. devolo dLAN® 500 AV Wireless+ är ett bra alternativ till akuta fall av svagt WLAN och kan med fördel kombineras med den lilla dLAN® 500 WiFi-enheten. Båda produkterna från devolo botar svag WLAN på direkten.WLAN-jouren kan besökas dygnet runt sju dagar i veckan på www.wlan-jouren.se .