Företag / 14.05.2014

Svenskar vill ha enklare installation av WLAN i sina hem - 47 procent av svenskarna tycker att installationen av trådlöst internet i hemmet borde vara enklare och snabbare

Svaga WLAN-signaler fortsätter att vara ett problem i Sverige och trådlösa uppkopplingar tar för lång tid att installera. En ny undersökning av YouGov, på uppdrag av devolo, visar att drygt hälften (47 procent) av svenskarna med trådlöst bredband tycker att installationen av trådlöst internet i hemmet borde vara enklare och snabbare. devolo tipsar om vad man ska göra för att förbättra täckningen i hemmet och erbjuder också hjälp via världens första WLAN-jour på nätet.

Svenskar missnöjda med såväl uppkoppling som installation

En ny undersökning av YouGov, på uppdrag av devolo, visar att 47 procent av svenskarna med trådlöst bredband tycker att installationen av trådlöst internet i hemmet borde vara enklare och snabbare. Som tidigare meddelat önskar dessutom 42 procent av svenskarna att de hade bättre täckning i vissa rum i hemmet. Drabbade användare kan på www.wlan-jouren.se få gratis hjälp och stöd i att förbättra sin WLAN-anslutning, genom exempelvis en detaljerad ordbok för svåra WLAN-begrepp och lätta tips om hur man får ett friskare trådlöst hemnätverk.

Första WLAN-jouren på nätet

I WLAN-jouren gör man en enkel koll av användarnas WLAN-hälsa, för att sedan diagnostisera och medicinera sjuka WLAN-nätverk till bättre hälsa. Med det nya initiativet vill devolo mer än någonsin utrota problemet med svag WLAN-täckning i internetanvändares hem. Initiativet är globalt och ska erbjuda användare gratis diagnostisering och rådgivning på nätet. På www.wlan-jouren.se erbjuder devolo en rad lösningar och en e-ordbok som förklarar de tekniska begreppen. WLAN-jouren är öppen dygnet runt sju dagar i veckan. Diagnostisering görs även under helgerna för akuta ärenden.

Fem steg till ett bättre WLAN

Nedan kommer tips från devolos WLAN-jour på vad man ska göra om man har problem med den trådlösa uppkopplingen hemma. Detta är alltså den allra första hjälpen - har man ytterligare problem är det bara att gå in på WLAN-jouren och ta reda på vad som behöver göras.

1. Du behöver komma upp

För bästa möjliga kommunikation mellan smarttelefon, surfplatta, laptop och din WLAN-router bör routern sitta högt placerad. Utnyttja möjligheten till väggmontage som många modeller erbjuder eller placera enheten på en hylla.

2. Hitta din medelväg

Hitta den optimala platsen för din WLAN-router. I idealfallet är detta exakt mitt i ditt hus eller lägenhet. På så vis har alla mobila enheter ordentlig mottagning. Om du enbart surfar i en viss del av huset, t.ex. i vardags- eller arbetsrummet, ger en WLAN-router som placeras just där optimal mottagning.

3. Satsa fullt ut

På många WLAN-routrar kan sändeffekten regleras. För att spara energi är effekten ofta inställd på 50 procent vid leverans. Öka sändeffekten stegvis för att få bättre WLAN-täckning. Du hittar inställningen via menyn i din WLAN-router, som du normalt kan öppna från en webbläsare som Firefox, Internet Explorer eller Safari (Mac). I handboken till din router finns mer information.

4. Val av kanal

Ditt WLAN hemma kan sända på flera kanaler. När WLAN-routern ställs in i fabriken väljs ofta en kanal som råkar vara densamma som den som alla dina grannar använder, vilketöverbelastar radiofrekvenserna och ditt WLAN går långsamt. Via menyn i din WLAN-router kan du välja frekvenser manuellt. Välj vid behov en annan kanal som inte används av så många andra WLAN-nätverk. Du kommer åt menyn i din router via din webbläsare.

5. Gör ditt WLAN starkare

Med hjälp av devolo WLAN-adaptrarna blir ditt WLAN hemma starkare en gång för alla. Gör WLAN-kollen för att få reda på vilken devolo-produkt som passar just dig. devolos WLAN-adaptrar är väldigt enkla och snabba att installera och utökar ditt befintliga WLAN perfekt. På så vis har du perfekt mottagning för trådlöst surfande överallt!

Om den svenska undersökningen

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 6-10 mars 2014 har sammanlagt 1506 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18-74 år.