Mässa / 03.03.2014

TV Connect 2014: devolo presenterar innovationer inom Powerline som ger det bästa tripe-play-nätverkandet och ger en första titt på produkter inom Home Control

devolo introducerar nya powerlineprodukter och lösningar för såväl ISP- och OTT (Over-The-Top)-tjänster på mässan TV Connect 2014, den 18-20 mars i London. På mässan kommer fokus att ligga på enkelt nätverkande i hemmet. Med devolos produkter får användare tillgång till triple-play-program som exempelvis IPTV, samt även bredbandsuppkoppling och VoIP i alla rum i hemmet. devolo kommer under mässan introducera sina första OEM-modeller med range+teknik (inväntar patent) som maximerar överföringskapaciteten. devolo erbjuder dessutom två produkter med Wi-Fi-accespunkt; PLC 500 WiFi och PLC 500+ WiFi. Tack vare ett omfattande stöd för TR069-protokoll kan devolos produkter enkelt hanteras av operatören. På mässan kommer devolo också att visa upp de allra första produkterna ur deras nya produktlinje Home Control.

Ny generation av powerline då IPTV bryggas med max räckvidd

devolos produkter gör det möjligt för internet-, tele- och kabelnätverksoperatörer att erbjuda sina kunder en enkel lösning, så att de kan använda sig av triple-play-program i alla rum i sitt hem. Powerlineteknik gör det möjligt att använda sig av elnätverket i hemmet som om det vore en enda lång nätverkskabel. Användare får på så vis enkelt tillgång till internet via bredband, IPTV och VoIP (Voice over Internet Protocol) överallt i hemmet. Tack vare funktionen "Quality of Service", som mäter och utvärderar prestandan, är devolos adaptrar optimalt anpassade för IPTV i hemmet. Automatisk prioritering av data gör att man garanterat får störningsfria överföringar av realtidstjänster, som till exempel strömning av film.

Range+teknik förser användare med den bästa uppkopplingen

devolo introducerar två helt nya typer av adaptrar på TV Connect 2014: PLC 650+ och PLC 550 duo+. Dessa modeller bygger på devolos range+teknik - en teknik som gör det möjligt med datakommunikation via powerline över alla tre fysiska linjer i ett elnäts krets. Tekniken maximerar överföringskapaciteten och ger användare en snabb och stabil uppkoppling i hemmet. PLC 650+ använder sig av höghastighetschipet Qualcomm 7450, medan PLC 550 duo+ är en mer kostnadseffektiv lösning för förstagångsanvändare. Båda produkterna har ett integrerat eluttag och ett nätfilter. PLC 550 duo+ har dessutom två nätverksportar.

Powerline möter Wi-Fi - nya OEM-modeller av PLC 500 WiFi och PLC 500+ WiFi

devolo erbjuder nu två powerlineadaptrar med integrerad Wi-Fi-accessport: PLC 500 WiFi och PLC 500+ WiFi. Med dessa adaptrar kan man också koppla upp trådlösa enheter som smarta telefoner, surfplattor och laptopar. PLC 500 WiFi är utvecklad för förstagångsanvändare och är en kostnadseffektiv adapter med WiFi-accesspunkt. Utöver stöd för trådlöst internet via N-standard, erbjuder adaptern en nätverkskoppling för enheter som är uppkopplade via sladd. PLC 500+ WiFi är hemmets nätverkscenter med tre Ethernetportar och trådlös uppkoppling via N-standard med invändiga antenner i en så kallad MIMO (Multiple Input Multiple Output)-samling. Adaptern har också ett integrerat eluttag med ett nätfilter, som gör det möjligt att koppla upp terminalenheter eller grenuttag.

Stöd för TR069-protokoll för fjärrstyrt underhåll, klar för IEEE 1905.1

Med ett omfattande stöd för TR069-protokoll har devolo minskat behovet av support för sina OEM-produkter. TR069 gör det möjligt för internetleverantörer att utföra omfattande fjärrstyrda analyser av deras internettjänster direkt via PLC-adaptern. Dessutom kan centralt styrda firmwareuppdateringar köras, så man enkelt kan uppdatera slutkunders installerade powerlineadaptrar med nya funktioner och tjänster. Alla nya devoloadaptrar är förberedda för den nya IEEE 1905.1-standarden.

En förhandsvisning av devolos nya produktlinje Home Control

Utöver presentationen av devolos nya powerlinelösningar för hemnätverk, kommer även de första produkterna inom den nya produktlinjen Home Control att visas upp på TV Connect 2014. Denna produktlinje tillför ett helt nytt område av produkter inom hemnätverk där säkerhet, bekvämlighet och energibesparing är nyckelorden. devolos Home Control-produkter kommer att bli tillgängliga för köp under hösten 2014.

devolo ser fram mot besök i sin monter under TV Connect 2014 - de kommer att finnas i monter nummer 129 i Grand Hall. Jörg Baumann och Sven Pohl berättar gärna mer om devolos lösningar och innovationer under mässan. Vill man boka ett möte på plats är det bara att maila: joerg.baumann@devolo.de eller sven.pohl@devolo.de.