Privatkunder / 01.06.2017

devolos nya wifi-brygga ordnar trådlös motorväg till andra sidan hemmet

Tyska devolo lanserar nu en wifi-brygga - GigaGate - som skapar en trådlös förbindelse från hemmets router till en annan del av huset, till exempel TV-hörnan i vardagsrummet.En stabil och blixtsnabb internetuppkoppling är grunden för det moderna uppkopplade hemmet som vill kunna njuta av högupplöst strömmande 4K-film, ljudstreaming med hög kvalitet, gaming, och snabb NAS-access. Med en överföringskapacitet på upp till 2 Gbps skapar GigaGate till anslutning till delar av hemmet där extra kapacitet behövs, till exempel för smarta TV-apparater, streamingboxar, spelkonsoler och alla andra multimediaenheter.

Hemma-underhållning med snabb fast och trådlös internetuppkoppling

En TV- och spelhörna i ett hem behöver en snabb och stabil Internetanslutning för att streamingtjänster som iTunes, Netflix och HBO ska kunna nå sin fulla potential. I många fall är inte en routers wifi-signal tillräcklig för att njuta av streamingstjänsterna med bästa möjliga kvalitet. devolos GigaGate hanterar detta problem och levererar höghastighetsinternet där det behövs. Har användaren flera rum som behöver bättre trådlös anslutning finns ytterligare satellit-enheter att köpa separat. Upp till åtta satelliter kan anslutas till en basenhet.

Enkel installation, maximal prestanda

devolos GigaGate Starter Kit består av två komponenter: en basenhet och en satellit-enhet, som är är redo att användas - utan inställningar - direkt när de plockas ut ur kartongen. Basenenheten ansluts till routern med en vanlig nätverkskabel. Med hjälp av höghastighets-wifi i 5 GHz-bandet ansluts sedan satellit-enheten automatiskt via beamforming-teknik. Den maximala överföringshastigheten mellan de båda enheterna är 2 Gbps samt kommunikationen mellan GigaGate-komponenter krypteras med WPA2 (AES 128-bit).

Satelliten har en inbyggd gigabitport samt fyra multimediaportar (Fast ethernet). Det ger användaren flera möjligheter för att koppla in spelkonsoler, IP-TV-dosor eller andra enheter som AppleTV. Dessutom erbjuder satelliten 2,4 GHz wifi på upp till 300 Mbps för mobila enheter som smartphones och surfplattor.

Pris och tillgänglighet

GigaGate Startpaket finns i butik nu. Det rekommenderade priset är 2 199 kronor. En extra Satellit-enhet kostar 1 399 kronor.

Pressbilder och teknisk informationhttp://bit.ly/gigagate-dropbox